Thursday, September 13, 2007

الشعب المصرى يهنىء شهر رمضان لان الرئيس مبارك سيصومه


قد تختلف معه

لاتعجبك بعض افلامه

لكن لا تملك الا ان تقف مبهورا وصامتا ومندهشا من براعته

القدره على تحويل ابسط المواقف واعقدها الى لوحة ساخره ناطقه


مع عودة الدستور فى اصدارها الثانى وظهور صفحته الجميله قلمين ورسوم عمرو سليم كانت بداية تعرفى المتأخر عليه ككاتب صحفى

كان معد لبرنامج احمد حلمى من سيربح البنبون وسيناريست فى حراميه فى كى جى تو.اما افكاره فى صفحته فى الدستور فكنت انتظر يوم الاربعاء بفارغ الصبر لأرى جديده

اراء سياسيه ....نقد ادبى ....سخريه من واقعنا ودعوه للتأمل وعدم اليأس فى بعض الاحيان وأحيانا كان محبطا وفكر فى التوقف عن الكتابة الساخره لانه كما قال لايكتب ليضحكنا

بل يكتب ليضحكنا على حالنا فنتغير

ولكننا لم نتغير بل صفحته هو التى توقفت الى ان ظهر الدستور اليومى وعاد المبدع من جديد ليطل مع كل يوم بمقاله الصباحى الذ يجعلنى أقرا الدستور من آخر صفحاته

.........................................................................................................................................................................

قبل ان يصبح لى مدونه وجدت على مدونة فانتازيا مجموعه من البرقيات ارسلها صاحب المدونه لاصدقائه وبعض المشاهير

وكانت رسالته لبلال فضل

استاذ بلال انا نفسى اعرف انت كويس ولا وحش



وتعجبت من دخول بلال فضل ورده فى التعليقات قائلا

والله وانا كمان نفسى اعرف انا كويس ولا وحش


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عنوان البوست من مقال بلال فضل فى عدد الدستور يوم الخميس 13سبتمبر 2007


3 comments:

R.O.U.R.O.U. said...

howa fe3lan ra23

bs ya reet 7ad yehtam


fffffffffff


kol sana we 2nta tyb

خيرالدين said...

rorou
شكرا على زيارتك ومشاركتك

وانت طيبه

ما علينا said...

انا من زمان توقف عن متابعة الصحف
لاني اتخنقت من كم الزيف

اما صحف قومية تزيف لصالح الحكومة
او صحف معارضة تزيف وتبالغ من اجل زيادة التوزيع

لكن هذا لا يمنع
ان قليل من صفحات الدستور
او المصري اليوم
وغيرهم يشدني

وغالبا ما تكون الكتابات الساخرة

وفعلا المشكلة
ان الكاتب يبقى بيكتب مش علشان نضحك وبس

لكن احنا اخرنا نضحك


لماذا تعجبت من متابعة بلال فضل
لعالم المدونات

وربما يكون على علم مسبق بفحوى البرقية
ودخل بشكل خاص للرد عليها


رده حقيقي اوي بلال فضل

ياترى ككل واحد فينا
عارف هو كويس ولا وحش

انا كمان نفسي اعرف
انا جوايا كويس ولا وحش